Spis treści:
- Przyczyny wprowadzenia kamer
- Działanie systemu nagrywania
- Liczba kontrolerów i statystyki
- Kara za jazdę na gapę
Przyczyny wprowadzenia kamer
Decyzja o montażu kamer to efekt incydentu, który miał miejsce w autobusie linii 811. Latem 2023 roku pasażer, który odmówił okazania biletu, wdał się w szarpaninę z kontrolerami. W trakcie interwencji drzwi pojazdu przytrzasnęły mu nogi, a następnie przewrócił się na ziemię.
Zdarzenie nagrano telefonem i opublikowano w sieci. Materiał nie obejmował całego przebiegu sytuacji, co wywołało falę komentarzy. W efekcie miasto zapowiedziało wyposażenie kontrolerów w kamery.
Działanie systemu nagrywania
Kontrolerzy otrzymają kamery przypinane do mundurów, podobne do tych, które wykorzystuje policja. Sprzęt będzie rejestrował interwencje, umożliwiając odtworzenie przebiegu kontroli.
Według władz Szczecina nagrania będą pełniły kilka funkcji:
- Rozstrzyganie sporów pomiędzy kontrolerami a pasażerami.
- Usprawnienie procesu kontroli biletów.
- Podniesienie bezpieczeństwa zarówno kontrolerów, jak i pasażerów.
- Możliwość wykorzystania materiałów jako dowodów w postępowaniach policyjnych.
"Kontrolerzy zostaną również wyposażeni w kamery, które będą rejestrowały przebieg kontroli pasażerów. W ten sposób unikniemy niejasności w analogicznych do opisanej powyżej sytuacjach. Nagrania mogą stanowić też materiał dowodowy dla śledztw policyjnych." - Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina
Liczba kontrolerów i statystyki
Obecnie w szczecińskiej komunikacji miejskiej pracuje 27 kontrolerów. Zarząd dróg planuje zatrudnienie kolejnych osób, aby zwiększyć skuteczność kontroli.
W ostatnich latach liczba przeprowadzonych kontroli i nałożonych mandatów wzrosła:
- 2023 rok: 95 321 kontroli, 24 797 nałożonych kar.
- 2024 rok (do 9 grudnia): 109 000 kontroli, 27 439 mandatów.
Skuteczność egzekwowania mandatów wynosi około 50 procent, przy czym najwy