Spis treści:
Pożar w SPAK
W Szczecińskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym „Klonowica” w tym roku doszło do dwóch pożarów autobusów marki Solaris. Jeden z pojazdów miał przebieg 1 067 705 km, a drugi 1 048 635 km. Ostatni incydent miał miejsce 28 października na linii nr 75, przy przystanku „Krzywoustego”. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń. Przyczyną pożarów było zwarcie w instalacji elektrycznej. Ekspertyzy techniczne nie wykazały wcześniej usterek, które mogłyby zapowiadać zdarzenia. Tabor SPAK, składający się w 96% z pojazdów marki Solaris, ma średni wiek 10 lat.
„Według oceny wyspecjalizowanych pracowników zaplecza technicznego przyczyną zapalenia było zwarcie w instalacji elektrycznej, a analiza usterek zgłaszanych przez kierowców w dniach poprzedzających pożary nie wykazała ich powiązania z pożarami komory silnika” – Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina.
Stan techniczny w SPAD
W Szczecińskim Przedsiębiorstwie Autobusowym „Dąbie” w tym roku spłonęły dwa autobusy o przebiegach 819 418 km i 1 217 360 km. Średni wiek taboru wynosi 12 lat. Ekspertyzy techniczne także w tym przypadku wskazały zwarcie w instalacji elektrycznej jako najbardziej prawdopodobną przyczynę. W okresie od stycznia do października spółka zrealizowała 429 854 kursy, ale z powodu problemów technicznych nie wykonano 1224 kursów. Odpowiada to 0,28% zaplanowanych kursów.
Intensywna eksploatacja autobusów
Autobusy w SPAK mają miesięczny przebieg około 4500 km, co daje 54 000 km rocznie. Taki poziom eksploatacji przyczynia się do częstych awarii, szczególnie w pojazdach starszych. W 2024 roku zlecono 522 108 kursów, z których 965 nie zostało zrealizowanych z powodów technicznych. Stanowi to 0,18% planu. Zarówno w SPAK, jak i SPAD, konieczne są inwestycje w nowszy tabor. Pożary pokazują, że intensywne użytkowanie starszych pojazdów może stanowić zagrożenie. Problemy techniczne i eksploatacyjne szczecińskich autobusów podkreślają potrzebę modernizacji taboru dla zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom i niezawodności kursów.