Czym jest B-roll
Jeśli chcesz opowiedzieć fascynującą wizualnie historię, potrzebujesz dwóch rodzajów materiałów filmowych. Kiedyś montażyści sklejali ze sobą rolki filmów. Wtedy filmy kręcono na dwóch różnych rolkach A oraz B i w ten sposób, można było łatwo montować ze sobą film, zmieniając w razie potrzeby ujęcie z rolki. W obecnych czasach, nie potrzebujemy już żadnych rolek do montowania filmów, natomiast te dwa terminy A-roll oraz B-roll zostały już w słowniku filmowym.
Termin B-roll odnosi się do materiału który niejako towarzyszy głównemu materiałowi A-roll. Na przykład podczas wywiadu, czy osoby rozmawiającej z kamerą mamy rolkę A. Natomiast dodatkowe ujęcia otoczenia, ważnych miejsc jest rolką B. Jeśli rozmawiający opowiada przed kamerą o samochodach, często rolką B nazywamy dodatkowe ujęcia wypełniające jego wypowiedź, w tym przykładzie są to ujęcia samochodów. Po polsku jego tłumaczenie brzmi ,,przebitki bez dźwięku”
B-rolll jest również dobrym materiałem zabezpieczającym. Jeśli na przykład masz audio, a straciłeś materiał wideo. Ta metoda pozwoli ci w pewniej sposób zamaskować brakujące ujęcie.
wideo
Rodzaje
- Atmosferyczne – zazwyczaj są to ujęcia z drona budynków, miast czy mostów, które mają pokazać do jakich lokalizacji przemieszczają się główni bohaterowie. Niereżyserowane – zbliżenia na dłonie, ekspresje, czy nawet takie które w niereżyserowany sposób pokazują życie, aktywności, czy czas wolny postaci.
- Archiwalne – takie, które mają za zadanie pokazać przeszłość, stare taśmy czy urywki ze starych programów dokumentalnych, mogą to być również, stare archiwalne zdjęcia. Takie urywki w dokumentach historycznych, pomagają odbiorcy wciągnąć się w historię oraz poczuć się jej częścią.
- Wizualne – ostatnio coraz bardziej popularne. Mają za zadanie pokazać, szczegóły, detale w jak najbardziej efektowny sposób, tak by przykuć uwagę odbiorcy na coś, co w normalnym filmie by przeoczyli. W następnym akapicie skupię się głównie na opisie tego rodzaju B-rolla.
b-roll
Przygotuj scenariusz.
- Zaplanuj w punktach, scena po scenie jak ma wyglądać twój film. Dzięki czemu będziesz mógł spojrzeć na niego klatka po klatce, co pozwoli ci na dobranie odpowiednich ruchów kamery, które w wizualnym B-rollu robią bardzo dużą robotę.
- Eksperymentuj z kątami – tutaj możesz bawić się katem, kadrem, ruchem kamery, Sprawdź czy ujęcie lepiej wygląda gdy poruszasz kamerą z prawej do lewej, czy może z góry na dół. Pamiętaj, że kilka efektów można również dodać w postprodukcji. Używaj statywów, gimbali, nagrywania z ręki czy z drona. Nie bój się ruchu, statyczne ujęcia są super ale to ruch sprawi , że filmy reklamowe nie będą monotonne. Również baw się szerokim kątem czy zbliżeniami.
- Nagrywaj więcej- jeśli wykonujesz krótki 30 – 60 sekundowy film, nie bój się nagrywać więcej ujęć. Na jeden element poświęć więcej czasu, nagraj go na kilka sposobów. Wszystko po to aby później jak najlepiej zmontować gotowy film w całości. Pamiętaj, że nadmiar materiału, możesz schować do folderu. Wiele ujęć otoczenia czy zbliżeń, na pewno później Ci się przydadzą jako przebitki do następnych produkcji filmowych.
To teraz dlaczego B-roll dla Twojej firmy?
Filmy produkcyjne czy marketing filmowy to jest coś, co możesz wykorzystać w wizerunku swojej firmy. Reklama może służyć do promowania produktów, usług, dotarcia do klientów lub w rozwinięciu swoich mediów społecznościowych.
Tworzenie filmów czy zdjęć reklamowych wymaga odpowiednich nakładów – sprzętu, odpowiednio doświadczonej ekipy do filmowania, warunków do kręcenia po edycję materiału i optymalizację dla wybranej platformy.
B-roll jest coraz popularniejszy, zwiększa zaangażowanie widzów, jest ciekawszy, przykuwa ich uwagę. Zwykłe reklamy korporacyjne w których są wypowiedzi czy wywiady spowodują, że film dla Twojej firmy będzie bezcelowy i nie wyróżni się na tle konkurencji. Jeśli chcesz, żeby Twój spot według algorytmu był sugestią dla osób szukających pokrewnych terminów, musisz zadbać o jego dobre statystki takie jak wyświetlenia czy polubienia.
Obecnie B-roll jest również łatwo wykorzystywany nie tylko w filmach produkcyjnych. Najlepszym tego przykładem są filmy ślubne. Większość z nas wybiera na swój ślub kamerzystę, natomiast konkurencja tutaj jest tak duża, że kamerzyści ślubni prześcigają się w sposobach filmowania. Coraz częściej możemy zauważyć wykorzystywanie ujęć z drona czy przebitek ze zbliżeniami na bukiety, obrączki ślubne. Jest to nic innego jak forma B-rolla.
Kiedy tworzymy film o sprzedawanym produkcie , obraz mówi więcej niż tysiąc słów. Za pomocą szybkich ujęć możemy pokazać produkt w jego użyciu czy usługę w trakcie realizacji.
Film reklamowy w postaci B-rolla zwyczajnie wyróżni Ciebie na tle konkurencji, a przecież o to chodzi aby reklama kojarzyła się z Twoją firmą przez co zapadniesz odbiorcom w pamięć